“Balans tussen platheid en kwaliteit.”

Olivier Biggs is sinds twee jaar de ambitieuze hoofdredacteur van blogplatform Spunk. Het Amsterdamse medium produceert sinds 2001 eigenzinnige en actuele artikelen en heeft tegenwoordig 200.000 unieke bezoekers per maand. Aan Olivier de taak om Spunk te omschrijven en het medium te plaatsen binnen de journalistiek. 

@Spunk
Foto: Spunk

Spunk is ontstaan uit een tegenreactie op bladen als ‘Breakout’ en ‘De Hitkrant’, die propageerden te weten wat jonge mensen zoal vonden en dachten, maar vervolgens werden geschreven door veertigers die daar eigenlijk geen idee van hadden. Inmiddels is het uitgegroeid tot springplank voor jong talent. Veel jonge en ambitieuze mensen die van alles willen én kunnen, krijgen bij ons de ruimte om daar beter in te worden.

“Het uitgangspunt van onze schrijvers is dat wij kritisch zijn, we accepteren niet alles wat ons wordt voorgeschoteld. Laatst was er bijvoorbeeld een filosoof bij NRC die de hit ‘Drank & Drugs’ ging analyseren en ons, via allemaal open deuren en kromme formuleringen, ging vertellen waarom deze muziek niet correct is. Het lekkerst is dan voor ons, als de benadeelde doelgroep zijnde, sterk te kunnen reageren en die filosoof de feiten laten zien. Onze schrijvers baseren deze reactie veelal op de eigen overtuiging.

“Niet iedereen kan zomaar bij ons binnenwandelen om stukken te gaan schrijven. Ik beoordeel mensen op hun karakter en visie. Het is dus niet belangrijk dat mensen goed kunnen schrijven voordat ze bij Spunk beginnen, maar wel dat zij bereid zijn om er écht voor te gaan en niet bang zijn om meerdere keren op hun bek te gaan.

3ad0eec
Foto: Sayyid Kersten

“Bij mijn aanstelling als hoofdredacteur twee jaar geleden wilde ik in eerste instantie vooral het bereik van Spunk groter laten worden. Nu dat gelukt is, vind ik het leuker voor mijzelf om mensen te helpen groeien door nieuwe schrijvers op gang te brengen en kijken hoe zij beter kunnen worden.

“Voor mijn eerste doelstelling bestaan natuurlijk trucjes, maar het was vooral een evoluerend mechanisme. Er zijn natuurlijk de clickbaits, de WTF’s of ‘je zult nooit geloven wat…’ in de kop van een artikel, maar ik denk dat mensen daar tegenwoordig niet meer in trappen. Spunk produceert relevante content dat inhaakt op de actualiteit, dat soms zo sterk is dat je er niet omheen kan. Dat levert ook gewoon views op, en ik denk dat wij daar vooral onze winst behalen.

“Ten opzichte van mijn voorganger is er wel wat veranderd. Zij was erg op het literaire, wat resulteerde in mooie stukken, maar automatisch een groot deel van de massa daardoor buiten bereik hield. Wat ik probeer te doen is de content toegankelijk houden, zonder kwaliteitsverlies te lijden. Ondanks dat ik denk dat deze balans tot nu toe succesvol werkt, blijft het natuurlijk een lastige afweging.

“Na een tijdje zullen de mensen de platheid van blogs beu zijn, denk ik. De grote populariteit van nu zal uiteindelijk veranderen in een tegenreactie, waarbij mensen zoeken naar meer kwaliteit in het aanbod van informatie. Het succes van ‘De Correspondent’ bevestigt bijvoorbeeld dat daar toch wel markt voor is.

“Je ziet nu dat alle serieus genomen media zichzelf in gevaar brengen door de populaire platheid in hun productie te brengen. Ten eerste kunnen zij dat niet zo goed als media die daar 24/7 mee bezig zijn en ten tweede verliezen zij een groot deel van hun vaste klanten. De leegte van kwalitatieve en serieuze content die hierdoor ontstaat zal in de toekomst, denk ik, opgevuld worden door media als ‘De Correspondent’.

“Ik ben op dit moment hartstikke tevreden over de balans tussen kwaliteit en platheid die Spunk nu hanteert. Deze formule werkt vooralsnog uitstekend. Buiten dat laat ik het ook afhangen van de schrijvers. Ik stel het team, van ongeveer vijftien man, samen en zij bepalen uiteindelijk wat er geschreven wordt. Zolang het team waarmee ik werk geïnspireerd genoeg is, moet het goedkomen.”

Geef een reactie

