“De discussie moet levendig blijven.”

Tijdens haar examenjaar zette Amber Bosse (18) haar eigen tijdschrift Avory op. Alsof dat nog niet genoeg was, schrijft ze nu voor Spunk én Nachtbrakers. De jonge schrijfster uit haar voorliefde voor de pen, en vertelt over haar huidige werkveld.

“Vorig jaar heb ik op eigen houtje een tijdschrift opgezet. Ondanks dat het project Avory absoluut geslaagd is, was die periode echt terror in vergelijking met nu. Bij een tijdschrift komt zoveel meer denkwerk en voorbereiding kijken dan bij het blog. Dit medium is stukken sneller en eenvoudiger. Bij het schrijven van de artikelen ben je een stuk minder tijd kwijt. Omdat iedereen tegenwoordig online is, gaat het aanspreken van een grote doelgroep ook veel makkelijker dan bij bijvoorbeeld het tijdschrift. Het internet is enorm vatbaar, iedereen is bereikbaar en als schrijver kun je zelf als het ware inspringen.

Docojjoeeeeeee
Foto: Amber Bosse

“Je hoeft geen gevestigde naam te hebben om een blog te kunnen schrijven, zoals dat nog wel nodig is bij media als kranten en tijdschriften. Zolang je iets schrijft, en het wordt gelezen, dan doe je het kennelijk goed genoeg. Het fijne van internet is ook dat alles weer kan verdwijnen. Iets wat niet opgepikt wordt, verdwijnt in een soort zwart gat en er is vervolgens niemand die zich er nog druk om maakt. Degene die het willen lezen, kunnen het lezen. En als je het niet wilt lezen, dan kun je het gewoon overslaan.

“Door voor deze platforms te schrijven, stel je jezelf bloot aan een groot publiek. Zoals gezegd, een stuk kan goed uitpakken, of minder goed. Van te voren voel ik meestal wel aan of een stuk veel kritiek zal gaan opleveren, of juist niet. Dat heeft te maken met onderwerpskeuze. Uit de overtuiging dat we met elkaar in discussie moeten blijven gaan, schrijf ik soms iets waarbij mijn mening tegengesproken wordt door 100 man tegelijk. Natuurlijk is het vervelend om jezelf te moeten verdedigen, vooral als mensen het persoonlijk gaan nemen. Maar dit soort meningen moeten wel verteld blijven worden, ook al wordt deze niet door iedereen gedeeld. De discussie moet levendig blijven.

“Ik denk niet dat blogs bedoeld zijn om wetenschappelijk onderbouwde artikelen voort te brengen. Er zit daarom, denk ik, een groot verschil tussen journalistieke stukken en blogposts. De platforms waar ik voor schrijf zijn uitdagend op een bepaald niveau, maar proberen vooral de balans tussen uitdaging en entertainment te behouden.

“Het uiteindelijke doel van Spunk en Nachtbrakers is natuurlijk zoveel mogelijk lezers verzamelen. Maar ik zal daar nooit op afgerekend worden door de hoofdredacteuren. Ik ben trotser op een artikel waar ik zelf volledig achter sta en maar enkele shares heeft, dan een artikel met honderden shares waarbij ik weet dat ze makkelijk vergaart zijn door de simpele onderwerpskeuze of het cheesy woordgebruik. Het levert een klein applausje op de redactie op als je artikel vaak gedeeld wordt, maar de boodschap blijft dat je moet schrijven wat je zelf leuk vindt. Ga niet af op de massa. Dat is de les die ik van Olivier (hoofdredacteur Spunk) geleerd heb.

“Het schrijven bevalt mij enorm. Door actief te zijn via Spunk en Nachtbrakers hoop ik dat ik er vooral beter in word. De mensen binnen deze organisaties geven fijne feedback waar je veel mee kan. Tegelijkertijd geloof ik niet dat ik over de potentie beschik om er later mijn beroep van te maken. Of misschien zie ik dat simpelweg niet zitten.”

Geef een reactie

