“Ik ben niet bang dat de journalist straks niet meer bestaat.”

Studente journalistiek Fatima Warsame (21) onderhoudt een blog én een vlog. Niet zozeer om haar journalistieke carrière te ondersteunen, maar omdat het kan. En leuk is. En de toekomst heeft.

Omdat ik de zomer van 2012 thuisbleef besloot ik de activiteiten die ik toen ondernam te gaan filmen. Ik wilde het liefst mijn tijd efficiënt gebruiken en voorkomen dat ik iedere dag in mijn kloffie thuis zou zitten. Zodra ik mijn activiteiten ging vastleggen en delen, raakte ik ook gemotiveerd door de reacties die ik daarop kreeg om meer dingen te ondernemen.

Foto: Fatima Warsame
Foto: Fatima Warsame

Voordat ik zelf aan een vlog begon volgde ik al intensief andere vloggers. Mensen houden ervan om te weten wat iemand anders doet. Omdat een vlog zo persoonlijk is werkt het naar mijn idee heel goed. Je ziet het nu ook aan de hoeveelheid celebrities die aan Snapchat en vlogs doen. Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de levens van anderen. Ook ben ik echt een prater, dus dat komt wat dat betreft mooi uit. Daarbuiten miste ik in het vloglandschap een donkere gesluierde vlogger. Het gros aan vloggers is blank en naar mijn mening kon die wereld nog wel een gekleurde vlogger gebruiken. Om de etnische diversiteit te bevorderen, zeg maar.

Het is moeilijk te zeggen of mijn studie beïnvloedt wordt door het vloggen, of andersom. Ik heb een mening, en ik vind dat die gehoord mag worden. Dat kan via een krant, maar dat kan tegenwoordig ook via een vlog. Dat gezegd hebbende zie ik mijn vlog en blog dus eigenlijk los van mijn journalistieke carrière. Sinds de basisschool wist ik al dat ik journalistiek wilde gaan studeren. Vaardigheden als argumentatie en sociale interactie had ik voordat de blog en vlog online waren al onder de knie. Wat ik nu merk is dat door dingen die ik leer op de school voor journalistiek, de kwaliteit op mijn vlog en blog toeneemt. Maar deze relatie gaat alleen in die richting, en niet andersom.

Nieuws in blog- en vlogvorm maakt het behapbaar voor jongeren, en is handig voor mensen die niet veel tijd nemen om nieuws te consumeren. Dit zal denk ik in de toekomst alleen maar groter worden. Het feit dat iedereen zijn mening op het internet kan uiten en dat alles sneller bereikbaar is, zal de journalistiek de komende tijd nog wel doen veranderen, denk ik. Ik vraag mij af of wij, als toekomstige journalisten, überhaupt het nieuws nog wel zullen produceren. Deze taak wordt nu al veelal door de burgers overgenomen, en ik denk niet dat dit zal afnemen. Integendeel. Kijk maar naar het ongeluk met de brug in Alphen aan de Rijn. Er was al zoveel beeldmateriaal beschikbaar door toevallige omstanders. De nieuwsvoorziening was al geleverd voordat de journalisten daar de kans voor hadden.

Ik ben niet bang dat de journalist straks niet meer bestaat. Wij kunnen ons door middel van research, brongebruik en verantwoordelijkheden onderscheiden van de niet-journalisten. Over pakweg 10 jaar zal er een goede balans zijn gevonden in de samenwerking van burger-journalistiek en traditionele journalistiek. Daar ben ik van overtuigd.

 

Geef een reactie

