“Het is nu zaak de aandacht van de jongere generatie te trekken.”

RTL Multichannel Network is een relatief nieuwe tak binnen RTL Nederland. Deze organisatie voorziet jonge en talentvolle vloggers van een groot podium. In het kantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal, waar operation manager Oswald Hoogeveen en zijn collega’s naartoe verhuist zijn, praten we over online video’s maken en RTL.

“Vanuit RTL zagen we onze doelgroep steeds ouder worden. De jongere kijkers binden zich minder aan de televisie maar aan andere platforms. Denk aan Videoland, Netflix, YouTube etc. Vanuit die hoedanigheid zijn we via RTL Mutlichannel Network (MCN) de jongeren proberen te bereiken op de videoplatforms waar zij zich nu bevinden. Omdat er op deze markt al enige grote netwerken waren ontstaan, vonden we dat we hierin niet achter konden blijven. De naam Multichannel Network is een beetje een containerbegrip. Het betekent in ieder geval dat wij meerdere online kanalen bedienen. Eerlijk gezegd zijn we nog bezig de naam te veranderen, maar dat terzijde.

“Bij MCN helpen we partners met de videoblogs en –content die zij maken. MCN is hier als het ware de link tussen videomaker en adverteerder. Wij koppelen die twee aan elkaar. RTL Nederland heeft een groot saleshuis in Hilversum zitten, en het ultieme doel is dat de salesmensen daar onze videomakers in hun tas meenemen. Daarnaast helpt MCN de videotalenten met het verbeteren van hun content. Dus betere teksten, strakkere editing en betere aanbieding aan hun publiek. De bedoeling is dat vloggers en andere videomakers het bereik via ons vergroten en hun materiaal uiteindelijk interessant maken voor adverteerders.

“Redenen die aan de grote populariteit van online videomateriaal ten grondslag liggen zijn onder andere nichevorming vanuit de vraagkant gezien. Je ziet dat doordat er nu zo ontzettend veel geproduceerd wordt, je als kijker écht kunt gaan opzoeken wat je leuk vind. Er is nu niet één televisieprogramma over jouw favoriete onderwerp, maar er zijn wel 10 verschillende videomakers over dat onderwerp waaruit jij, naar jouw persoonlijke voorkeur, de beste uit kunt kiezen. In vergelijking met YouTube, is de televisie ook een ver-van-het-bed-show. Op YouTube komen de vlogs veel realistischer over omdat het vaak uit de woonkamer gefilmd is. Het voelt minder geregisseerd. Op de tv gaat er niets mis, niet per ongeluk tenminste, en bij vlogs wel. Ook is de interactie via het vlog een stuk directer dan bijvoorbeeld bij televisie. Dat komt omdat het medium televisie het aspect interactie simpelweg niet heeft. Bij de media die MCN bedient is de interactie juist heel belangrijk. Het geeft de kijker een gevoel ver erkenning.

“Je ziet nu dat eigenlijk alle grote videomakers in Nederland al zijn aangesloten bij een netwerk als die van ons. Het is nu zaak om de aandacht van de nieuwe generatie te trekken. Voordat we met een potentiële partner in zee gaan kijken we naar bereikbaarheid en vooral naar verkoopbaarheid van de videomaker. Adverteerders vinden het interessant als iemand een autoriteit is op een bepaald gebied.

Foto: Daan Keijzer
Foto: Daan Keijzer

“Het belangrijkste is dat wij RTL naar de toekomst brengen. Van origine is RTL een televisiebedrijf met een doelgroep die steeds ouder wordt. Ons doel is dat wij de consument volgen op alle platforms met alle mogelijke vormen van content. Dat is juist de rede achter de oprichting van Multichannel Network. We willen de consument content kunnen blijven voorschotelen wat hij ook echt leuk vind. En of de populariteit van online videocontent binnenkort weer uit de mode is, houden we ons niet mee bezig. Voorlopig is het groeiende.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s