“Internet is democratie in actie.”

Grafisch ontwerper Huub Koch heeft door zijn vele ervaringen bij reclamebureaus en internetbedrijven de markt van communicatie en visuele marketing goed leren kennen. Ik sprak met de eigenaar van Zichtbare Zaken over de rol van journalisten in de tijd van nieuwe media.

“Journalisten worden geacht een ideaal na te streven. Iets wat in de praktijk helemaal niet zo simpel is als het lijkt. De uitdaging bij idealen, welke dan ook, begint met het feit dat een ideaalbeeld theoretisch is. Een theorie is goed houdbaar als methodiek, maar in de praktijk zul je er aan voorbij moeten gaan, of je wilt of niet. De praktijk is namelijk weerbarstig en de ultieme toets als het om idealen gaat. Het is altijd de vraag of jij je idealen hoog kunt houden in het geweld van de tegengestelde belangen die je zult tegenkomen.

“Ik ben 59 en heb in mijn leven heel wat journalisten meegemaakt. Als vrienden, kennissen, leermeesters en als verslaggevers van mijn eigen activiteiten. Ik ben zelf ook actief geweest als reportage journalist, documentair fotograaf en momenteel als essayist. De laatste 8 jaar ben ik met bloggen bezig geweest. Daartoe in eerste instantie verleid door een collega die van mijn activiteiten als schrijver kende en zei dat het bij me zou passen. Toegegeven, zonder officieel journalistiek ideaal, maar wel geschreven vanuit een diepgaande praktijkkennis. En met een groeiende groep van journalistieke lezers, die mijn werk niet alleen bewonderden, maar ook aanmoedigden en citeerden en in een enkel geval een blogpost in een tijdschrift, krant of radio-uitzending deden belanden. Het centrale onderwerp van mijn pennen-of toetsenbordvruchten was dan ook communicatie. In eerste instantie voor potentiele klanten op het gebied van grafische vormgeving, webdesign en strategieontwikkeling, maar ook voor mede-bloggers en andere volgers van mijn weblog. Het delen van kennis en inzichten stond daarbij voorop

Foto: Lucy Lambriex
Foto: Lucy Lambriex

“Over nieuwe media kun je weinig anders zeggen dan dat ze een feit zijn. Zonder mobiel en internet bestonden ze niet. En inderdaad voor de doorsnee journalist is dat een uitdaging. Want je hebt er opeens een gigantische hoeveelheid concurrenten bij gekregen als het om het genereren en inpikken van aandacht gaat. Om je te onderscheiden zul je dus artikelen moeten schrijven die eveneens opvallend en verrassend zijn. Niemand die de tijd meer heeft om jouw artikel op pagina 15 van de krant te lezen als dat stuk niet uitzonderlijk is want de krant spellen van begin tot einde dat doen lezers niet meer. Maar een goed stuk op een krantensite of op een eigen journalistiek blog kan veel meer lezers krijgen dan tot voor 20 jaar geleden mogelijk was. Als je in het Engels zou schrijven zelf vele malen meer. Een journalist die echt succesvol wil zijn zal dus meer moeten kunnen dan bureauredacteur zijn.

“Het leven kun je niet in de hand houden. Die gaat haar eigen weg zonder dat jij daar werkelijk invloed op hebt. Het enige wat je telkens weer kunt doen is jouw positie bepalen. Wie ben je nu? Waar sta je nu? Wat voelt goed voor jou? Waar wil je je mee bezighouden? Internet is democratie in actie. En als het dat niet zou zijn is het geen internet meer zoals het bedoeld is. Juist dat iedereen kan zeggen en tonen wat hij of zij vindt is boeiend. Maar een zekere mediawijsheid helpt wel om het onderscheid te kunnen maken tussen wat je van al die informatie wilt geloven of niet. Ik ben het dus met je geïnterviewde eens dat het jouw verantwoordelijkheid is om onderscheid te maken. Net zoals je in de loop van je leven zult leren dat alles wat te maken heeft met jouw manier van omgaan met de dingen, de mensen, de realiteit, de situaties die je tegenkomt jouw verantwoording is. Want zelfs al maak je geen keuzes dan is dat nog steeds jouw keuze. Geen moedertje lief die daar wat aan kan doen.”

Advertenties

Een gedachte over ““Internet is democratie in actie.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s