“Bouw de schutting niet hoger, maar kijk er juist overheen.”

Schrijfster van ‘Vitale Zorgverlener’ Mariëlle Tromp is een zakelijk blogger. Zij begrijpt mijn bezorgdheid over de opkomst van blogs en vlogs, maar relativeert die door vergelijkingen te trekken met haar vakgebied.

“Met mijn blog werf ik geen nieuwe klanten. Voor mij werkt dat niet zo goed, heb ik gemerkt. Ik werk voor grote zorginstellingen waarbij het eerste contact altijd in de persoonlijke sfeer gelegd wordt. Om vervolgens onder de aandacht te blijven en contacten te onderhouden werkt mijn blog wel.

“Ik ben ooit begonnen met bloggen omdat ik het leuk vond. Schrijven vond ik altijd al leuk. Over van alles. Het ideaal om kennis toegankelijk te maken voor meer mensen is nooit veranderd. Ingewikkelde zaken makkelijk maken, mensen op een idee brengen. Dat is mijn doel nog steeds. In mijn geval gaat die informatie over gedragsverandering en motivatie in de gezondheidszorg. In mijn blogs blijf ik het liefst weg van mijn eigen mening. Ik schrijf bijna nooit vanuit een emotie. Het is daar niet de plek voor. Dat wat ik schrijf, daarover moeten mijn lezers een eigen mening kunnen vormen. En dat moet niet op basis van die van mij. Ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond wil ik niet stellend overkomen, zoals hoeveel je nu bijvoorbeeld per dag moet bewegen. Dat werkt niet, het zorgt er niet voor dat mensen iets veranderen. Je moet sowieso nu niet denken dat alles wat ik schrijf wetenschappelijk is.

Foto: Armee Design
Foto: Armee Design

Over de objectiviteit van journalisten bij een krant valt net zo veel te zeggen als over die van bloggers. Soms lees ik iets in de krant waarbij ik ook een sterke kleur van een mening waarneem. Maar: volgens mij hoeven bloggers, natuurlijk afhankelijk van dat waar ze over bloggen, helemaal niet objectief te zijn. Mensen zijn vrij goed in staat om te weten waarnaar zij kijken. Of dat een mening is, of een poging om de realiteit objectief weer te geven. Daarover maak ik mij geen zorgen. Ik kan, als niet-journalist, wel begrijpen waarom journalisten zich zorgen kunnen maken over de komst van blogs. Om de parallel te trekken: in de zorg waren bijvoorbeeld fysiotherapeuten heel bezorgd over de opkomst van alternatieve of complementaire therapeuten. In het begin zorgt dat voor veel onrust, maar langzamerhand blijkt dan dat beide prima naast elkaar kunnen bestaan. Klanten weten zelf vaak prima waar ze op hun plek zijn. Ik ben er van overtuigd dat mediawijsheid met de jaren komt, en dat mensen na verloop van tijd prima snappen waar ze het soort informatie dat ze zoeken kunnen vinden.

In de gezondheidszorg zie je dat ook. Juist door de verbinding aan te gaan kun je van elkaar leren. Je zou als journalist kunnen kijken naar waarom bloggers zo populair zijn, en wat voor les je daar uit kan halen. Bouw de schutting niet hoger, maar kijk er juist overheen. Zolang je blijft polariseren ga je niet van elkaar leren.

Geef een reactie

