“De content die ik nu produceer is enigszins oppervlakkig, ik heb behoefte aan wat meer diepgang.”

Aanstaand journalistiek studente Nina Leek (21) blogt voor Spunk, waar ze tevens ook stage liep. Ze verklaart in een gesprek het verschil tussen de twee periodes.

“De stage bij Spunk hield vooral het bijhouden van de website in. Ik moest stukjes schrijven en onderwerpen verzinnen om zoveel mogelijk ‘likes’ en reacties te genereren. Het verschil ten opzichte van die periode is dat ik nu schrijf over wat ik leuk vind en wat ik kwijt wil aan de wereld, puur om mij als schrijfster te profileren. In het begin van de stage vond ik het lastig om leuke nieuwtjes te vinden wat nog niet door Metro Nieuws of Linda was opgepikt. Ik leerde hier heel goed op welke sites ik moest struinen om juist de nog onbekende nieuwtjes te weten te komen. Bijvoorbeeld Reddit, waar je zelf niet eens meer hoeft te zoeken maar eigenlijk de miljoenen gebruikers dat werk voor je doen. Dit bleek een verzamelpunt van alle crazy shit dat op het internet circuleert. Vervolgens is het de kunst om daar de best toepasbare stukjes uit te zoeken voor Spunk en te voorzien van een pakkende kop, intro en beelden. Tijdens de stage leerde ik met het oog op detail zinnen formuleren en woorden gebruiken, alles om het bereik zo groot mogelijk te krijgen.

Foto: Nina Leek
Foto: Nina Leek

“Ik vond het heel vet om te zien dat stukken van mij werden overgenomen door andere online magazines, terwijl Spunk niet zo heel groot is. Ondanks dat ik niet namens mijzelf schreef tijdens de stage maar namens de redactie, voelde dat toch als een soort overwinning. Het gaf mij heel veel energie om de dingen op te pikken die nog niet eerder beschreven waren. Waar ik bijvoorbeeld één van de eerste mee was, was de Kylie Jenner Challenge. Voordat die rare hype in elk nieuwsbericht te lezen viel, had ik daar een stukje over geschreven namens Spunk. Het is altijd tof om te zien dat je stukje aanslaat, of dat nu een stuk is als de Kylie Jenner Challenge of een stukje van mijn eigen hand. Het grootste plezier beleef ik echter toch aan de stukken van mijn eigen hand, waar jouw eigen content massaal ‘geliked’ wordt. Een stuk van mij, over dat vrouwen geen bier horen te drinken volgens mannen, dat door duizenden mensen leuk gevonden werd, was heel erg bijzonder. Ik ervaar dat als een schouderklopje, van kijk: mensen vinden dit leuk wat jij gedaan hebt.

“De ervaring bij Spunk is leuk. Ik hou er van om stukken te schrijven en ik ben zeker van plan om het nog door te zetten als mijn studie volgend jaar begint. Ik zie het echter wel als eerste stap. Want de content die ik nu produceer is enigszins oppervlakkig, en ik heb toch wel de behoefte aan wat meer diepgang. Dat hoop ik vanaf volgend jaar te bereiken.”

Geef een reactie

