“Het papieren medium is wat dat betreft nogal hol.”

Gabriëlle Jurriaans is van oorsprong pedagoog, en schrijft sinds vijf jaar geregeld. Op dit moment het meest bij KROOST en soms als freelance journalist voor andere media. Ik sprak met haar over de voor- en nadelen van het internet, en over manier hoe KROOST het hoofd boven water houdt.

“Wat wij als KROOST missen is een weerwoord in de pedagogiek. Het gaat altijd over ouders, maar er werd weinig met ouders en pedagogen gesproken. Die combinatie bestond helemaal niet. Daarom willen wij via KROOST een brug slaan tussen deze twee groepen, en hen laten opiniëren. Ik miste goede opiniestukken over opvoeding waarbij ouders een eigen mening konden vormen. Toen ik vijf jaar geleden begon met schrijven bij verschillende redacties, merkte ik dat mijn kijk voor hen te vernieuwend was. Redacties schrokken van mijn ideeën en wilden daar liever niet aan meewerken, omdat het anders was dan dat zij gewend waren. Wij zijn eigenlijk het eerste opinieblad voor ouders over opvoeding, en met die invalshoek schrijven wij stukken. Inmiddels heb ik een aantal primeurs op mijn naam staan, die andere media hebben opgepikt, maar waar ik in eerste instantie bij redacties helemaal niet mee terecht kon. Het internet is uitermate geschikt voor dit soort artikelen vanwege de snelheid. Als er iets in het nieuws gebeurt waarvan wij denken dat het een reactie waardig is, publiceren wij vaak enkele uren daarna al. Daarmee zijn wij vele malen sneller dan andere redacties. Het papieren medium is wat dat betreft nogal hol.

Foto: Gabriëlle Jurriaans
Foto: Gabriëlle Jurriaans

“Er zijn twee soorten blogs. Aan de ene kant heb je de modeblogs en de reisblogs en noem maar op. Je weet dat daar alleen geld mee verdiend wordt. Aan de andere kant heb je de blogs van de burgerjournalisten, die zorgen dat het nieuws gepubliceerd wordt voordat het de papieren media bereikt. En die kant vind ik heel erg interessant omdat zij zo vernieuwend zijn. Bij deze vorm van snelle journalistiek kunnen de mensen onafhankelijk zijn. De meerwaarde van internetjournalistiek is dat men de papieren media voor kan zijn en men zich niet hoeft te houden aan bepaalde journalistieke mores. Men kan een debat veel sneller op het scherpst van de snede aan gaan. De bottleneck bij de opkomst van de internetjournalistiek blijft echter het geld.

“Uit ervaring is gebleken dat advertenties bij ons niet echt werkten. Buiten dat er tijd en geld in komt te zitten, tast het je onafhankelijkheid en geloofwaardigheid aan. Er zijn sites die draaien op alleen maar advertenties, en daar staat vervolgens een heleboel goedkope rommel op. Als ik zou mogen kiezen ga ik liever niet die kant op. Tegelijkertijd wil ik ook dat mijn redactie goed kan blijven draaien, en dat is lastig. Wij als journalisten willen niet dat ons werk beïnvloed wordt omdat wij gelieerd zijn aan een aantal bedrijven.

“Op dit moment genereren wij geld via donaties en een partnerprogramma met Bol.com. Helaas is dit echter niet genoeg. De vaste redacteuren kunnen met deze inkomsten niet betaald worden, we dekken enkel onze kosten hiermee. Er moet gewoon wat geld bijkomen zodat we niet alleen maar op idealisme draaien, ook al hoef ik er absoluut niet rijk van te worden. Wat er nu gebeurt is dat andere media en sites er met onze verhalen en scoops vandoor gaan, wat natuurlijk erg vervelend is. We moeten een manier verzinnen om dat in te kunnen cashen. Het nadeel van het internet is dat er stukken kunnen worden geplaatst zonder ervoor te betalen. Een kwestie van copy-paste. Het lijkt wel of het auteursrecht er niet meer toe doet. Het wordt extra lullig als je een stuk publiceert waar je niet eens geld aan verdient dat vervolgens wordt overgepend door een broodschrijver. Dit is iets van alle jaren, al heb ik er geen vrede mee. Tegelijkertijd weet ik ook niet wat je er tegen zou kunnen doen.”

Geef een reactie

